Det demokratiska utrymmet – Vem får säga vad och varför?

3 juni, 2024

Det demokratiska utrymmet – Vem får säga vad och varför?

Folkhögskolans samtalsglänta är tillbaka! Denna gång tillsammans med Scouternas demokratiprojekt. Välkommen till en samtalskväll där frågan är: Det demokratiska utrymmet – Vem får säga vad och varför? Om värderingar, åsiktskorridorer, påverkan, yttrandefrihet, mandat och engagemang inom Scouterna.

DATUM & PLATS

Onsdag 25 september på Scouternas kansli, Instrumentvägen 19 i Örnsberg. Det kommer även gå att delta digitalt via Zoom.

KVÄLLENS UPPLÄGG

17.30-18.20: Drop-in med middag & mingel
18.30-19.15: Panelsamtal om det demokratiska utrymmet i Scouterna. Vem får säga vad och varför? Om värderingar, åsiktskorridorer, påverkan, yttrandefrihet, mandat och engagemang inom Scouterna
19.15-20.00: Samtal och diskussion

MINGEL & MIDDAG

För dig som har tid finns möjlighet för drop-in från 17.30, då vi serverar middag i form av potatis- och purjolökssoppa samt bröd och pålägg. Maten är vegetarisk samt gluten- och laktosfri.

DIGITAL MEDVERKAN

Panelsamtalet kommer sändas digitalt och du kan därmed lyssna in på samtalet via länk. Däremot sänder vi inte den efterföljande diskussionen digitalt.

PRESENTATION AV PANELEN

Moderator: Albin Haglund, scoutledare och tidigare ung talesperson för Scouterna

Deltagare i panelen:

Rufus Rune, funktionär i sin scoutkår och klimataktivist utanför Scouterna
Emma Montelius, ung talesperson för Scouterna
Erica Karlsson, medlem i Scouternas styrelse

ANMÄLAN

Anmäl dig via formuläret här >
Max antal deltagare på plats i Örnsberg är 40 personer, så först till kvarn. I anmälan anger du om du deltar digitalt eller på plats samt i så fall om du önskar middag. Länk till digital sändning mailas ut till de som anmält sig digitalt, ca 3-4 dagar före panelsamtalet.

Om du får förhinder, hör gärna av dig i god tid till folkhogskola@scouterna.se

KOSTNAD

Samtalskvällen är gratis.