18 februari, 2025
I höstas genomförde vi en kurs i Friluftsliv för pedagoger för fritidspersonal och lärare i grundskolan. Under fyra dagar (2 omgångar) fick vi prata, öva och reflektera över utomhuspedagogik tillsammans. Med utgångspunkt i scoutmetoden gick vi igenom hur Scouterna brukar arrangera möten och läger för barn och unga.
Scoutmetoden handlar bland annat om att jobba i mindre grupper (patruller), att utgå ifrån ett symboliskt ramverk (typ tema) och öva ledarskap från tidig ålder. Många delar av scoutmetoden liknar den verksamheten som bedrivs i skolan, men vi kunde konstatera att skolor har betydligt färre vuxna i varje barngrupp – vilket kan bli en utmaning!
Anpassat ledarskap har ledarna inom Scouterna övat ganska mycket de senaste åren. Det handlar om att verka inkluderande och anpassa verksamheten till barn och unga med till exempel autism eller ADHD. Denna anpassning passar ofta alla barn och unga, oavsett diagnos. Skolan är bra på bildstöd och tydlighet inne i klassrummen, men vi upptäckte att det inte alltid följer med ut i verksamheten, till exempel på skolgården eller i skogen. En enkel sak som en tvättlina mellan två träd kan därför vara en superbra grej för att kunna fortsätta jobba med bildstöd och tydlighet på olika sätt.
Det och mycket mer lärde vi oss under höstlovet. Ett annat favoritmoment var att göra upp en egen eld och tälja! Tusen tack till alla pedagoger som deltog och extra tack till våra utbildare som var med och bidrog till att kursen kunde bli av!